VÍTE KTERÁ VAŠE HEMISFÉRA JE DOMINANTNÍ ?

22. května 2011 v 18:06 |  různé, k zamyšlení
Jistě vás zajímá nebo už víte, kterou stranu mozku více používáte. Jaká je vaše dominantní hemisféra?

Přední část lidského mozku je rozdělena na dvě hemisféry. Ve všeobecném podvědomí je ukotveno pravidlo, že pravá část je umělecky zaměřená, zatímco levá podporuje logické myšlení. A většinou, jedna z nich bývá dominantní(1).
Která z nich je ta důležitější: levá, nebo pravá?
Pokud jste si v duchu na tuto otázku odpověděli (jakkoli), pak u vás pravděpodobně převažuje, a to bez ohledu na to, zda si to přejete, nebo ne, spíše hemisféra levá.
Jak ukazuje obrázek níže, každá část podporuje jiné možnosti použití mozku.



Dalším testem je proslavený animovaný obrázek nahé tanečnice, která se točí po nebo proti směru hodinových ručiček, podle toho, jakou hemisféru právě používáte.




Pokud se vám točí po směru, vaše dominantní hemisféra je ta pravá. Pokud proti směru, levá.
Psychologové tvrdí, že pro ideální využívání mozkových kapacit je třeba naučit se používat obě hemisféry současně. To lze trénovat a ne jinak je to i u této tanečnice. Pokuste se její pohyb řídit.
A jak tento obrázek funguje?
Tuto optickou iluzi vytvořil japonský webový designér Nobuyuki Kayahara. Silueta tanecnice nemá rozměr hloubky a její stín pouze nahrává iluzi, když se výškově přibližuje, oddaluje a chová se jako kdyby tanečnice měla zvednutou nohu stále blíže k nám.
Na této stránce je rozlišení vnímaného pohybu:


POZNÁMKA :
Zde ještě uvádím techniku nádí šódhana - 1. stupeň, kterou může pravidelně provádět každý. Umožňuje mimo jiné dostávat aktivitu levé a pravé mozkové hemisféry do dlouhodobé rovnováhy,

Zde uvádím postup, je to dechové cvičení:

  • Uvolněný, vzpřímený sed ( na židli nebo na zemi v sedu zkřižmo )
  • Seďte několik minut uvolněně a pozornost soustřeďte na normální dech.
  • Potom položte ukazováček a prostředníček pravé ruky do středu mezi obočím (pránájáma mudra) a palcem uzavřete pravou nosní dírku. 20x zhluboka a zvolna nadechujte a vydechujte levou nosní dírkou.
  • Uvolněte pravou nosní dírku a prsteníčkem uzavřete levou nosní dírku. 20x zhluboka nadechujte a vydechujte pravou nosní dírkou.
  • Vraťte ruku na koleno a zůstaňte v klidu pozorovat svůj normální dech.
Účinky:
Nádí šódhana navíc pročišťuje krev a dýchací systém. Prohloubeným dýcháním se krev mnohem více obohacuje o kyslík. Tento druh pránájámy posiluje dýchací orgány a harmonizuje nervový systém, pomáhá proti nervozitě a zmírňuje bolesti hlavy .
Chcete-li znát všechny stupně této techniky, není problém zadat heslo do google. Nedoporučuji však experimentovat s dechem a zadržováním dechu už vůbec ne, může to být i nebezpečné.
ANNA


 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Maki Maki | 17. listopadu 2014 v 0:20 | Reagovat

Když se koukám na twn obrázek...střídá se mi to občas jde po směru a občas ne :D

2 Anna Anna | 17. listopadu 2014 v 12:06 | Reagovat

to je vpořádku :-)

3 Venator Venator | 7. října 2015 v 21:56 | Reagovat

U toho obrázku funguje zamrkání, když se to točí na jednu stranu, tak začněte mrkat a po chvilce se to přepne :)

4 Anna Anna | Web | 8. října 2015 v 17:34 | Reagovat

stačí i  soustředit pozornost na chvíli na jednu nebo druhou hemisféru a tím to střídání taky nastartujeme

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya