VITAMÍNY

10. července 2011 v 20:33 |  zdraví
DÁVEJTE PŘEDNOST INFORMACÍM Z TOHOTO OBRÁZKU PŘED NÁSLEDUJÍCÍM TEXTEM - vím že je někdy třeba akutně vylepšit hladinu vitamínů v těle, zejména při nemoci. Sáhneme tedy po uměle vyrobených. Měla by to však být jen 1. pomoc, a současně zařazovat do jídelníčku zvýšené množství zeleniny, ovoce a po zlepšení stavu zůstat jen u přírodních zdrojů.



Vitamín je látka, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám lidské potravy. V lidském organismu mají vitamíny funkci katalyzátorů biochemických reakcí. Podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Existuje 13 základních typů vitamínů. Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy.

Při nedostatku vitamínů, tzv. hypovitaminóze, se mohou objevovat poruchy funkcí organismu, nebo i velmi vážná onemocnění. Přebytečných vitamínů rozpustných ve vodě se organismus dokáže zbavit a pokud přestaneme vitamín přijímat, organismus z těla nadbytečné množství vyloučí. U vitamínů rozpustných v tucích to však nefunguje - nejrizikovější je v tomto ohledu vitamín A, u nějž existují případy smrtelných otrav nebo otrav s doživotními následky. Vitamíny jsou nutné pro udržení mnohých tělesných funkcí a jsou schopny posilovat a udržovat imunitní reakce.
Vitamíny rozpustné v tucích
  • Vitamín A
  • Vitamín D
  • Vitamín E (
  • Vitamín K
Vitamíny rozpustné ve vodě
  • Vitamín B1 (také thiamin nebo aneurin)
  • Vitamín B2 (riboflavin)
  • Vitamín B3 (niacin)
  • Vitamín B5 (kyselina pantothenová)
  • Vitamín B6 (pyridoxin)
  • Vitamín B9 (kyselina listová)
  • Vitamín B12 (kobalamin)
  • B-komplex je souhrnné označení pro vitamíny skupiny B. Jsou to ve vodě rozpustné vitamíny, nezbytné pro správné fungování metabolismu.Hlavním zdrojem vitamínu skupiny B jsou kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny (také jáhly), luštěniny, a ořechy.
  • Vitamín C (kyselina L-askorbová)
  • Vitamín H (biotin)
Funkce a zdroje vitaminů:
Vitaminy rozpustné ve vodě:
  • B1 (thiamin) -Zdrojem jsou obiloviny (hlavně klíčky), kvasnice, játra, srdce, ledviny a libové vepřové maso.Ovlivňuje metabolismus cukrů v CNS a ve svalech.Projevy nedostatku jsou zvýšená únavnost, sklon ke křečím svalstva, dispozice k zánětům nervů až nemoc beri-beri (loupaná rýže, kukuřice).
  • B2 (riboflavin) -Zdrojem je mléko, zelenina, kvasnice, játra, srdce a ledviny.Zasahuje do buněčného dýchání.Projevy nedostatku: malinový jazyk, bolavé ústní koutky, poruchy ústní sliznice.
  • B6 (pyridoxin) -Zdrojem je mléko, kvasnice a maso.Podporuje metabolismus bílkovin a funkce vitaminů B1 a B2.Mezi projevy nedostatku patří pomalé hojení zánětů a zhoršená regenerace sliznic.
  • vitamín PP (kyselina nikotinová) -Vyskytuje se v kvasnicích, libovém mase, mléce, listové zelenině a v játrech.Je součást enzymů podílejících se na přenosu elektronů v chemických reakcích.Projevy nedostatku jsou: zánět nervů, duševní poruchy, záněty sliznic a kůže, těžké průjmy.
  • B12 (kobalamin)-Zdrojem jsou játra, ledviny a mléko.Vitamín B12 je nezbytný pro udržení normální krvetvorby (pro resorpci nezbytný vnitřní faktor).Projevem nedostatku je perniciosní anémie.
  • Komplex vitaminů B, zvaný "B komplex"- význam vitaminů B je vztah k látkové výměně ve svalech a nervové tkáni a ke krvetvorbě.
  • Vitamín C (kyselina askorbová) -Zdrojem je ovoce a zelenina ( nejvíce šípky a černý rybíz).Působí na tvorbu vaziva, kosti a chrupavky, zvyšuje odolnost proti infekcím a zrychluje hojení ran. Projevy nedostatku jsou: snížení odolnosti proti infekci, krvácivost dásní, vypadávání zubů (kurděje).
Vitaminy rozpustné v tucích:
  • A (axeroftol)- Tento vitamín je obsažen v barevné zelenině a plodech jako provitamin (pomeranč, mrkev, kapusta kadeřavá, špenát, brokolice, feferonky, dýně), v rybách, tucích, játrech, mléku, mléčných výrobcích, másle a vejcích ve funkční formě.Je nezbytný při tvorbě barviv v sítnici oka, účast při tvorbě bk. vaziva.Projevy nedostatku jsou: šeroslepost, nadměrné rohovatění kůže, poruchy vazivových struktur.
  • D (antirachitický) -Zdrojem jsou vnitřnosti, tučné ryby, kvasnice, vejce a mléko, u nás vlastní tvorba vitamínu v kůži (aktivace UV zářením)… metabolická přeměna v ledvině na aktivní formu … játra (sklad).Zvyšuje resorpci vápníku a fosforu ve střevní sliznici. V dětství se nedostatek projevuje křivicí (porucha mineralizace kostí). V dospělosti se projevuje odvápněním kostí a zubů (zlomeniny a zubní kaz). Hypervitaminóza: při podávání lékové formy, vápník se ukládá ve stěnách cév a orgánů (srdce, mozek).
  • E (tokoferol) -Zdrojem jsou rostlinné oleje, živočišné tuky a obilná zrna.Zabraňuje hromadění některých rozpadových produktů metabolismu.Projevy nedostatku jsou: rozpad jaterních buněk, malá odolnost červených krvinek (rozpad).
  • K (antihemoragický) - Vyskytuje se v zelenině (květák, kedlubna, zelí, špenát, kapusta, salát, hrách), obilovinách, vejcích, mase a v mléce.Vitamin K zajišťuje tvorbu dostatečného množství činností bakterií ve střevě.Řídí výrobu látek nezbytných pro srážení krve. Projevy nedostatku jsou: porucha střevní resorpce - atb, nedostatek žluči, prodloužení doby nutné k zástavě krvácení, těžké krvácení i při malém poranění.





V současné době, kdy farmaceutické koncerny nás bombardují nabídkami na potravinové doplňky je nejen dobré , ale přímo důležité seznamovat se podrobněji s přírodními zdroji vitamínů a rovněž s imunitním systémem člověka - viz článek na tomto blogu:

Naši předkové při své obživě vycházeli z přírodních zdrojů. Využívaly jako zdroje potravy to, co vyrostlo tam kde žili - zeleninu, ovoce, polní plodiny, byliny a samozřejmě i maso. Nejedli nic co by mohlo být dovezeno ze vzdálených konců světa. Jednak proto, že se v dané době žádné potraviny nedovážely - zpočátku jen různé pochutiny, a za druhé - pro většinu z nich by to stejně nebylo cenově přijatelné. Nemocem předcházeli přirozeným životním stylem, jednoduchou stravou, dostatkem pohybu. Když onemocněli, uměli se léčit tím co jim dala příroda - bylinami. Příroda má lék na každou nemoc, ale bohužel mnoho těchto informací se ztratilo v zapomnění času. Mnoho lidí je díky reklamám doslova ve vleku a v závislosti na umělých potravinových doplňcích. Je to na úkor jejich zdraví, ne v jeho prospěch. Ztrácíme kontakt s přírodou a se Zemí, víru v naše tělo které má velmi velké schopnosti samoléčení - v případě nemoci právě zde můžeme najít účinnou podporu klasické medicíny.
A o to právě multimiliardovým garniturám jde - v tomto případě jsou to farmaceutické koncerny. Připravit nás o víru v náš organismus - v jeho vysokou schopnost samoléčení ... a v dary přírody. Přišly by o závratné zisky což nemohou potřebovat. Naši předkové v případě nemoci začínali léčbu bylinkami které si každá rodina v průběhu roku sbírala a sušila , případně návštěvou kořenářky. Při úrazech a akutních potížích následovala návštěva doktora. V dnešní době naštěstí působí poměrně dost kvalitních léčitelů kteří používají účinné alternativní metody a přírodní preparáty. Nehledě k tomu, že sbíráním bylinek do zásoby můžete prožít nejen krásné, ale i užitečné víkendy s celou rodinou.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 SIMČA SIMČA | Web | 11. července 2011 v 10:34 | Reagovat

Velmi pěkně zpracovaný a kvalitní článek. :-) Též velmi poučný. :-)

2 annabeaq annabeaq | Web | 11. července 2011 v 14:16 | Reagovat

:-D

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya