CO JSOU ANTIOXYDANTY A ČÍM JSOU VLASTNĚ PROSPĚŠNÉ ?

1. října 2013 v 18:19 |  zdraví
Často se dozvídáme, že jisté jídlo je pro nás dobré, vzhledem k tomu, že obsahuje antioxidanty. Tyto přirozeně se vyskytující sloučeniny nám mají nabídnout preventivní účinky na nemoci, takže, co přesně jsou a jak je můžeme získat z naší stravy?

Co jsou to antioxidanty?

Antioxidanty jsou látky, které zabraňují oxidaci v těle nebo v potravinách. Oxidace je chemický proces, který zahrnuje přenos elektronů nebo vodíku produkující škodlivé volné radikály v těle. Tyto destruktivní látky mohou způsobit poškození nebo smrt buněk v těle prostřednictvím pozměňování DNA, což může z důvodu buněčné mutace postupně vést k rozvoji takových onemocnění, jako je rakovina, srdeční choroby, Alzheimerova a Parkinsonova choroba.

Vnější faktory, jako je cigaretový kouř, znečištění ovzduší a nadměrná konzumace alkoholu mohou vést k produkci volných radikálů, a proto jsou pro tělo škodlivé. Antioxidanty pomáhají zastavit poškození způsobené volnými radikály, a proto mohou být účinné při snižování rizika onemocnění.

Oxidace je rovněž proces, který způsobuje, že se jídlo po určité době zkazí, a antioxidanty jsou často používány při výrobě potravin ke zpomalení tohoto procesu, protože dodávají jídlu delší trvanlivost.

Proč potřebujeme antioxidanty?

I když naše tělo produkuje některé antioxidanty, bojující s probíhajícím malým množstvím oxidačního poškození v těle, v moderním světě jsme vystaveni mnoha látkám, vytvářejícím volné radikály. Doporučuje se proto, abychom do naší stravy zahrnuli některé antioxidanty, aby s nimi bojovaly.

Existují důkazy o tom, že strava bohatá na vitaminové antioxidanty může snížit riziko vzniku civilizačních chorob, avšak existuje zde otázka, vzhledem k tomu, že jiné antioxidanty, které se jeví, jako prospěšné v laboratorních podmínkách ve skutečnosti nevykazují žádné účinky na lidský organismus.

Nejlepším zdrojem antioxidantů jsou potraviny rostlinného původu, a lze se domnívat, že vysoký příjem ovoce a zeleniny je spojen s nižším rizikem mnoha nemocí, ať už jsou antioxidanty tak silné, jak se zdá, nebo je ve hře jiný mechanismus. Široká škála ovoce a zeleniny ve vaší stravě je dobrým způsobem, jak zajistit zdravou stravu a snížit riziko onemocnění.

Běžné antioxidanty

Některé běžné antioxidanty osahují určité vitaminy, flavonoidy a polyfenoly. Vitamin C zastavuje oxidační řetězovou reakci dříve, než začne, zatímco vitamin E rozbíjí řetěz dál. Flavonoidy a polyfenoly jsou také běžné antioxidanty různých forem, a nacházejí se v různých potravinách rostlinného původu.

Pouze u vitaminových antioxidantů bylo prokázáno, že mají příznivé antioxidační účinky v lidském těle, zatímco u jiných forem bylo prokázáno, že jsou sice účinné v laboratoři, ale nejsou schopny zachovat tuto účinnost v lidském těle.

Které potraviny jsou bohaté na antioxidanty?

Potraviny, které mají přirozeně vysoký obsah antioxidantů jsou především z rodiny ovoce, zeleniny a luštěnin. Bobule obsahují nejvyšší množství antioxidantů z ovoce, a to zejména borůvky, brusinky a ostružiny, zatímco artyčoky jsou dobrým zdrojem z rodiny zeleniny. Červené fazole a strakaté fazole mají nejvyšší obsah antioxidantů z luštěnin.

Antioxidační vitamin C se běžně vyskytuje v ovoci a zelenině, zejména v citrusových plodech, zatímco beta-karoten, který je nutný k tomu, aby se v těle vytvořil antioxidační vitamin A, se vyskytuje v listové zelenině zelené nebo žluté a oranžové barvy.

V tuku rozpustný vitamin E se nachází v ořeších, semenech, pšeničných klíčcích a celozrnných výrobcích. Flavonidy, typ polyfenolvých antioxidantů, se nacházejí v lesních plodech a čaji, zatímco karotenoidy, které obsahují antioxidanty lykopen a beta-karoten se nacházejí v různých druzích zeleniny.

Mnoho koření a směsí, jako je kakao má vysoké hladiny antioxidantů, ovšem jejich příjem z těchto produktů je tak nízký, že je nepravděpodobné, že by měl vliv na lidské tělo.

Dobrým zdrojem antioxidantů jsou také sušené plody, protože odstranění vody koncentruje antioxidanty.

Pozor na doplňky stravy

Vzhledem ke schopnosti snížení oxidačního poškození, se předpokládalo, že vysoký příjem antioxidantů prostřednictvím doplňků stravy může snížit riziko onemocnění a může být dokonce výhodný pro léčbu.

Další výzkum však dospěl k závěru, že pokud jde o prevenci nemocí, neexistuje žádná výhoda velmi vysokého příjmu antioxidantů, a navíc existuje podezření, že velmi vysoký příjem antioxidantů může zvýšit riziko vzniku některých druhů rakoviny.


zdroj:
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya