PITNÝ REŽIM A LYMFATICKÝ SYSTÉM

14. listopadu 2013 v 17:57 |  zdraví
Pitný režim a lymfatický systém - pijeme dostatečně?
Pokud si chce člověk udržet stálé zdraví a dobrou kondici, měl by udržovat v rovnováze mnoho různých faktorů. Jednou z nejdůležitějších a zároveň nejzanedbávanějších zásad tohoto vyrovnaného stavu je pitný režim, resp. jeho pravidla. Pitný režim je velmi individuální a závisí na mnoha faktorech. Kromě výšky, tělesné hmotnosti, krevního tlaku nebo stavu ledvin záleží také na dalších okolnostech, jako je například fyzická námaha, nebo roční doba a tedy vnější teplota. Existuje základní obecný vzorec pro výpočet pitného režimu:
váha (kg) x 0,035 = denní potřeba tekutin (v litrech)
+ za každých 11 kg nadváhy si připočtěte 0,25 litru
+ za jeden šálek kávy si připočtěte 0,3 litru



Z toho je patrné, že spotřeba tekutin může být velmi rozdílná, hlavně podle celkové hmotnosti jedince. Mnohem větším problémem obecně bývá nízký příjem tekutin. Prakticky každý by měl za den vypít minimálně dva litry vody, minerálek nebo čaje (nevhodné jsou zejména cukrem slazené limonády), většinou je to však ještě více. Existuje samozřejmě také riziko při zvýšené konzumaci tekutin, ohroženy jsou pak zejména ledviny, to se však týká hlavně krátkodobé konzumace většího množství vody. Uvádí se, že by se nemělo pít více než litr vody za hodinu, vhodné je tedy rozložit konzumaci nápojů co nejplynuleji do celého dne. Ideální je například každou hodinu pít preventivně 2 decilitry vody po celý den, při zvýšené zátěži a vnější teplotě pak zvýšit hodinovou normu až na 5 decilitrů.
Je velmi ošidné spoléhat se na pocit žízně, jak to mnozí lidé podvědomě dělají. Zejména s narůstajícím věkem a při nemoci nás tento pocit neinformuje zcela objektivně. Mnohem přesnějším laickým ukazatelem je kvalita moči. Ta by měla být v ideálním případě podobná čisté vodě. Pokud je zabarvená, hustá, je jí málo a zapáchá, znamená to, že máte tekutin nedostatek. Říká se, že kdyby starší lidé každou hodinu vypili sklenici vody, ušetří naše zdravotnictví polovinu nákladů a zabrání se také mnoha zbytečným banálním předčasným úmrtím. Možná je to přehnané, ale faktem je, že voda tvoří až 70 % hmotnosti lidského těla…
Pitný režim a lymfodrenáž
Fungující lymfatický systém je podmínkou celkového zdraví a přímo ovlivňuje zejména imunitu. Bez správně proudící lymfy nelze ani efektivně hubnout, člověk se cítí unavený a organizmus zaplavují toxiny a metabolity. Kvalita a konzistence lymfy (mízy) je na pitném režimu přímo závislá. Je logické, že hustá lymfa pomaleji cirkuluje a lymfatický systém bez přísunu tekutin pracuje hůře.


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kačenka Kačenka | E-mail | Web | 26. února 2016 v 10:28 | Reagovat

Studie, která v roce 1945 zahájila hysterii kolem 2 litrů tekutin denně (a mnoha ženám udělala ze života peklo s nařízeným budíkem a nepřetržitým hlídáním pitného režimu), po bedlivém přečtení říká, že odhadovaný objem 2 - 2,5 litrů je včetně jídla. I v krajíci chleba je určité množství vody, o zelenině nebo jogurtu ani nemluvě. A že káva dehydruje a počítá se záporně je... jak jinak, taky mýtus.
Pijte, když máte žízeň. Dejte si malou skleničku vody po každém jídle, nebo si udělejte čaj k práci a popíjejte. Pokud se vám to nedaří a nemáte normálně žízeň, vážně vám nehrozí žádné zdravotní komplikace...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya