POZOR, TYHLE POTRAVINY VÁM BEROU TEPLO !

18. listopadu 2013 v 10:33 |  zdraví
Že jste s přibývajícím chladem zcela přirozeně změnili šatník? A co stravu? I na to je nejvyšší čas! Poradíme vám, jakou zeleninu a ovoce v zimě jíst, abyste byli zdraví, cítili se fit a měli energii.
Aby vám nebyla zima
Kdybyste vešli v zimě do obchodu s oblečením a na ramínkách visely plavky a kraťasy nebo v obuvi byly místo sněhulí plážové žabky, asi byste kroutili hlavou. "Když ale přijdete v zimě do supermarketu a v regálech jsou naskládaná rajčata, salátové okurky, melouny a jiná letní zelenina, nikomu to divné nepřipadá," říká Jana Škramlíková, poradkyně pro zdravou výživu a životní styl. Vašemu organismu to vyhovovat nemusí, a nejen to...

Jahody v zimě? Ne!
"Pokud si v rámci doporučení ,jezte hodně zeleniny´ koupíte v zimě ledový salát nebo rajče ze Španělska a máte pocit, že jste něco udělali pro svoje zdraví, zklamu vás," říká Jana Škramlíková. Zelenina má mnoho významných vlastností. "Kromě toho, že je zásadotvorná, a tudíž je nenahraditelná pro udržení pH vašeho vnitřního prostředí, vám přináší spoustu důležitých látek, jako jsou vitaminy, minerály a enzymy, a je významným zdrojem vlákniny," uvádí odbornice.
Podle ní to s obsahem zdraví prospěšných látek u zeleniny, která není pěstovaná za přirozených přírodních podmínek, ale uměle ve sklenících za pomoci chemických postřiků a v místě tisíce kilometrů vzdáleném našemu podnebnímu pásmu, není příliš valné. Ano, vitaminy nějaké zůstávají, ale třeba chuť se vytrácí téměř zcela. I proto je lepší vsadit na potraviny sezonní.


Sezonní má přednost
Proč je tedy například lepší dát si v zimě v Česku zelí místo kiwi? "Zelí je plodina, která se pěstuje a dozrává u nás. Obsahuje hodně vlákniny, vitaminu C, draslíku a další zdraví prospěšných látek. Lze jej dlouhodobě skladovat při zachování všech důležitých živin ve formě zakysaného zelí, které navíc velmi kladně působí na váš zažívací trakt," říká Ing. Monika Bartolomějová, nutriční specialistka Světa zdraví.
Podle ní kiwi sice také obsahuje mnoho vitaminu C a draslíku. "Potíž je ale v tom, že do obchodu musí urazit dlouhou cestu a je nutné ho sklízet ještě nedozrálé, když ještě není plod zcela nabitý všemi prospěšnými látkami," doplňuje důvody. Navíc na potraviny pěstované tradičně v pásmu, kde žijete, jste i vy po staletí zvyklí. Jsou pro vás tedy i přirozenější než exotické ovoce z tropů.

Jezte, co je přirozené
V zimě byste se zkrátka měli ve větší míře vyhnout nesezonním potravinám a těm, které ochlazují organismus. "Mezi ně patří například studené listové saláty, mléčné výrobky, ale také jižní ovoce," uvádí Monika Bartolomějová. "Toto ovoce dozrává v oblastech, kde je teplo a je určeno pro obyvatelstvo, které žije v teplých oblastech, proto bude jejich organismus ochlazovat. Stejně tak bude ale působit i na vás, ačkoli máte zimní období." To pak pochopitelně může způsobit i to, že se cítíte bez energie a zmrzlí. Důsledkem je mimo jiné i špatná imunita...
Proto je naopak vhodné vsadit na kořenovou zeleninu - mrkev, červenou řepu - tyto rostliny shromažďují veškerou energii právě v kořeni. Do jídelníčku byste měli také zařadit polévky, vývary, zázvor, různá koření a další. Tyto potraviny vás zahřejí, dodají vám energii, nevyčerpají a dobře se tráví. A jak je to s ostatními?

Jak se orientovat v zelenině podle Jany Škramlíkové:
Zelenina a ovoce, které můžete konzumovat celoročně:
(jedná se o zeleninu a ovoce, které se dá mimo období sklizně skladovat, a proto je k dostání po celý rok):
Cibule, česnek, mrkev, celer (bulva), červená řepa, zelí bílé a červené, pórek, brambory, řeřicha, jablka
Zelenina a ovoce vhodné na konec podzimu / začátek zimy (listopad, prosinec)
Celer, cibule, česnek, čekanka, červená řepa, kapusta hlávková, kapusta růžičková, mrkev, pastinák, petržel, pórek, ředkev bílá, řeřicha, špenát, zelí bílé, červené, hrušky, jablka
Zelenina a ovoce vhodné na zimu (prosinec, leden, únor)
Celer, cibule, česnek, červená řepa, kapusta růžičková, mrkev, pastinák, petržel, pórek, ředkev bílá, ředkev černá, tuřín, zelí bílé a červené, jablka

Zahřejte se kořením

Na podzim je v organismu i na těle sucho - máte suchou kůži, suchý kašel, doma suché prostředí... "Proto je dobré ho zvlhčovat," radí zase terapeutka čínské medicíny Marta Tovtová a doporučuje vsadit v jídle na houby, ořechy a semena, med a vejce. "Na podporu plic, které tím trpí, je zase dobrý křen, syrová černá ředkev plus švestičky umeboši, hrušky s medem a citronem či houba reishi, cordyceps," doplňuje tipy odbornice. A jak je to přesněji? Přehled pro vás sestavil Jaroslav Mikšík.

Zelenina teplem podpořená


Není tolik podstatné co, ale jak - způsob přípravy by už v tomto období měl být tepelný, nejlépe na oleji nebo dušený.
Vhodná zelenina:
mrkev, okurka, červená řepa, ředkvičky, batáty, mořské řasy, vařená cibule, cuketa, česnek, dýně, fenykl, černé olivy, pórek, v menším množství pak chřest, křen, vařená kapusta, květák



Ze zdroje :


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jarka Jarka | E-mail | 12. prosince 2016 v 23:16 | Reagovat

Článek je pěkně napsaný a každý si z něho určitě vybere to svoje.
Jen mě zarazila otázka ,,PROČ JE TEDY NAPŘÍKLAD LEPŠÍ DÁT SI V ZIMĚ V ČECHÁCH ZELÍ MÍSTO KIWI?"
Pokud je tento článek určen všem čtenářům naší republiky, měla by znít otázka jinak a to ,, PROČ.....V ČESKÉ REPUBLICE."
Pokud je článek určen jen pro čtenáře v Čechách, napíšete i článek pro nás na Moravě?
Děkuji.

2 poutníci časem poutníci časem | E-mail | 13. prosince 2016 v 12:29 | Reagovat

[1]: a máte pravdu - článek jsem převzala a této chyby původního autora jsem si nevšimla - a ke všemu navíc jsem taky z Moravy. Díky za upozornění - bývám opatrná, ale tady jsem nějak nezareagovala. Hezký den [:tired:]  :-)

3 Jarka Jarka | E-mail | 13. prosince 2016 v 12:55 | Reagovat

Děkuji za SDÍLENÍ.
A také přeji krásný den :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya