DECH JE KLÍČEM K VNITŘNÍMU POSUNU A KE ZDRAVÍ / 3. část - dechová cvičení

7. března 2017 v 11:14 |  cvičení na podporu energetického systému
  • Podle výzkumů získává tělo energii z osmdesáti procent z dechu, zbylých dvacet procent připadá na spánek a jídlo. My ale využíváme kapacitu plic jen ze třiceti procent. A pak se divíme, proč jsme nemocní. Jak můžeme být psychicky i tělesně zdraví, když jsme celí zanesení špínou?"
  • S bolestí se dá pracovat. Marně se neříká "to rozdýchám"…ano, stačí si jen uvědomovat dech a vdechovat pocit úlevy do místa bolesti a vydechovat bolest ven. Nebo nadechovat klid, mír a lásku a vydechovat nervozitu, zlobu...
.
Následují Tibetská dechová cvičení podle Lobsanga Rampy. Dýchání určitou technikou je hlavním tajemstvím nejen tibetských fenoménů. Dech je mostem spojujícím svět duchovní a fyzický.

Nabídka těchto cvičení vás může inspirovat nad dalším zamyšlením o účinnosti dechu:

1. Pročišťovací dýchání

Toto cvičení přináší ozdravení a osvěžení ( při únavě, učení na zkoušky ap ), opakujeme jej 3 - 5x za sebou
  • nadechni se, naplň si plíce, ( po nádechu se ti napřímí páteř), donadechni se ještě jednou, jde-li to
  • a teď zadrž vzduch v plicích asi na čtyři vteřiny, sešpul rty jako kdybys chtěl pískat, ale nenafukuj si tváře
  • pak trochu vzduchu vyfoukni vší silou otvorem mezi rty a na vteřinu zastav a zadrž vzduch, co ještě zbývá
  • pak ho zase trochu vypusť a zase vší silou jaké jsi schopen
  • znovu se na okamžik zastav a energicky vyfoukni všechno, co ještě v plicích zbývá tak, aby ti v plicích nezůstal ani závan vzduchu - vypusť ho ze sebe ven, jak nejenergetičtěji umíš.
  • pak 1- 2 minuty dýchej normálně
Poruchy žaludku, krve a jater lze upravit tzv. "zadržovaným dýcháním" - celkově ozdravuje a neškodí, když se občas zařadí
  • nejdříve si vzpřímeně stoupni nebo sedni a zhluboka se kaskádovitě nadechni jako v předchozím cvičení - dech v sobě drž asi 5 - 7 vteřin.
  • energicky vydechni široce otevřenými ústy - opravdu energicky vší silou, jakou jsi schopen do toho vložit.
  • opakuj 5x
  • pak je třeba vykonat znovu několikrát předchozí pročisťovací dýchání

Nechat se strhávat hněvem a podrážděností je velice škodlivé a může vést i ke vzniku žaludečních vředů. Dostaneš-li se do situace která v tobě vyvolá emoci strach nebo zlost
  • nadechni se co nejvíc zhluboka a na deset vteřin dech zadrž
  • potom pomalu vydechni.
  • Opakuj to alespoň 3x za sebou a pocítíš, že srdeční tep se zpomalil a že cítíš klid.
Způsob dýchání na získání duševního ovládání
  • spočívá v tom, že se zpříma posadíme a jednou naplno vdechneme.
  • potom provedeme opět 1x cvičení číslo 1 - pročišťovací dýchání
Dále potom budeš dýchat v poměru 1 : 8 : 2, tzn. :
· V d e c h ni např. na 2 vteřiny,
· pak z a d r ž dech na 8 vteřin
· poté, 4 vteřiny věnuj výdechu
Při pravidelném provádění se můžete ulevit od mnoha potíží.
.
Pokud vás něco bolí, pak je velice účinný tento způsob :
  • lehněte si nebo vzpřímeně sedněte
  • začněte nosem hluboce pomalu nadechovat a ještě pomaleji vydechovat
a) každým nádechem avdechujete životní sílu, která tu bolest rozpouští
b) a každým výdechem ji zaháníte, vytlačujete ji ze sebe bolest se ztrácí
  • položte si na bolavé místo ruku a představte si, že tou rukou každým nádechem příčinu bolesti odstraňujete
Tak to udělejte 7 x za sebou a pak znovu proveďte cvičení číslo 1 - pročišťující dýchání
Chvíli si odpočiňte a dýchejte pomalu a normálně. Zjistíte, že bolest buď úplně zmizela, nebo se zmírnila natolik, že vás už ani neobtěžuje. Ale pokud by trvala dál, sestavu zopakujte, zkuste to celé ještě několikrát, dokud nakonec nepocítíte úlevu. Je jasné, že jedná - li se o náhlou a vracející se bolest, musíte se obrátit na lékaře, protože bolest je varování přírody, že je něco v nepořádku, a zatímco je naprosto v pořádku a na místě bolesti ulevit když nás trápí - je stejně tak důležité podniknout kroky ke zjištění, co bolest vyvolalo, a tyto příčiny léčit. Bolest se nikdy nemá zanedbávat.
.
Mnoho lidí je nervózních, když mají absolvovat nějaký důležitý pohovor. Není třeba, abyste upadali do takovéhoto stavu protože řešení je velice prosté a můžete si pomoci třeba během sezení v čekárně :
  • vdechněte opravdu zhluboka, pochopitelně jako vždy - nosem
  • zadržte dech na 10 vteřin
  • pak zvolna vydechujte a mějte dech po celou dobu 10 vteřin pod kontrolou
  • pak si dopřejte 2 - 3 normální vdechy a výdechy
  • a potom znovu vdechněte zhluboka a během 10 vteřin naplňte plíce
  • zase zadržte dech
  • a opět pozvolna vydechujte po dobu 10 vteřin
To celé udělejte 3x za sebou a zjistíte, že jste se uklidnili. Až přijdete na řadu a začne váš pohovor nebo zákrok a cítíte- li se ještě neklidní, tak se znovu zhluboka nadechněte, na 2 - 3 vteřiny dech zadržte, což můžete udělat bez obtíží ve chvíli, kdy váš protějšek třeba hovoří. To vaši otřesenou sebedůvěru posílí.

Nedoporučuji experimentovat s dechem, zejména nekontrolovaně zadržovat dech. Lidé, kteří mají nemocné srdce nebo vysoký krevní tlak by měli být opatrní co se týká zadržování dechu, anebo to vůbec nedělat !!!
.
.
ČLÁNEK JE MOŽNÉ ŠÍŘIT S ODKAZEM :






 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya