DECH JE KLÍČEM KE ZDRAVÍ I K VNITŘNÍMU POSUNU / 4. část

7. března 2017 v 11:28 |  cvičení na podporu energetického systému
DECH je pojivem, které spojuje materiální a duchovní svět. Je paralelou materiálního světa a obráceně. Dokud se nenaučíme tyto světy spojovat, neočekávejme v životě pozitivní výsledky. Právě dech tyto paralelní světy spojuje.
Lidé si vůbec neuvědomují, jak je pro ně dech nesmírně důležitý a proto ho často velmi zásadně podceňují. Zabývali se tím už staří lámové kteří pochopili, že ze všeho nejdříve je třeba správně pochopit svůj dech.
Kdo neumí správně dýchat, nepochopil vůbec nic - duchovní a materiální svět, podstatu léčitelství a duchovních nauk, tělo, ducha, zkrátka nic… Ani to, proč žijeme a jsme na tomto světě. Pamatujme, že mezi nádechem a výdechem probíhá celý náš život…
Mgr. Ganjuur "Gana" Gantulga, šamanka
.
Plný jógový dech je komplexní dech, při kterém se do dýchání zapojují ty svaly, které jsou k tomu určené, a plně se využívá kapacita plic. Plným jógovým dechem bychom měli dýchat všichni a stále, měl by se stát naším běžným dechem. Je to základní dech, který napomáhá a vytváří základ pro harmonizaci všech vnitřních orgánů. Cvičíme - li jógu, tak to zřetelně pociťujeme a známe. Ásany, které v jednotlivých pozicích umožňují regulaci dlouhého výdechu ve kterém je vesmírná energie, která prostřednictvím zvýšeného napěti posiluje svalstvo, vnitřní orgány a žlázy. Tato energie stabilizuje zdraví a duševní pohodu. Dává nám stálou aktivitu a vitalitu a to v každém věku. Vědomé řízené dýchání významně zlepší celkový oběh krve, zkvalitňuje přísun výživy buňkám a vylučování odpadních látek.

Plný jógový dech lze rozdělit na tři části:
  • Na dech břišní, hrudní, podklíčkový
  • Nejvíce vzduchu pojme břišní oblast (asi 60%), o něco méně hrudní (30%) a nejméně podklíčková oblast (10%). Jednotlivé typy dechu lze cvičit samostatně, ale v žádném případě není možné dýchat pouze do dané části. Vzduch stejně vždy částečně pronikne i do dalších částí plic.
Břišní dech
Břišní neboli brániční dech je takový dech, při kterém se při dýchání nejvíce zapojují bránice a břišní svaly. Uvádí se, že tímto typem dechu dýchají převážně muži. Během dýchání musí zůstat břišní svaly zcela uvolněné. Při nádechu klesá bránice do břišní dutiny a při výdechu stoupá a vytlačuje vzduch z plic.
Břišní dýchání masíruje orgány v dutině břišní, čímž mj. podporuje peristaltiku střev a řídí tok prány pod pupkem. Příznivě působí také na křížovou oblast.
Nedostatečné břišní dýchání zapříčiňuje bolestivou a nepravidelnou menstruaci, hemeroidy, křečové žíly, špatný krevní oběh v dolních končetinách a pánevní oblasti.
Dýchání se zaměřením na břišní dýchání se nesmí se intenzivně procvičovat při akutním onemocnění v břišní dutině. Není vhodné procvičovat je naplno při menses. Těhotné ženy nácvik musí postupně omezit, při vyšším stupni těhotenství je již zcela vyloučeno.
Hrudní dech
Hrudní dech zabezpečují mezižeberní svaly, proto se někdy označuje také jako mezižeberní dech. Tak jako břišním dechem dýchají více a lépe muži, u hrudního dechu to jsou ženy. Důvody nejsou zcela jasné. Jedním z vysvětlení je to, že se ženské tělo připravuje na období těhotenství, kdy se více využívá právě hrudní dech.
Při hrudním dechu se vzduchem naplňuje střední část plic, a proto tento dech ovlivňuje hlavně oblast ve střední části hrudníku. Má vliv na srdce a jeho činnost, podporuje krevní oběh a příznivě působí také na další orgány, jako je například slezina nebo žlučník.
Tak jako břišní dech je spíše uvolňující a zklidňující, hrudní dech je aktivizující.
Podklíčkový dech
Podklíčkovým dechem většina z nás správně dýchat neumí. Špatný podklíčkový dech způsobuje dýchací problémy, jako je astma nebo různé alergie. Je to ale také nejpovrchnější dech, který sám o sobě je pro správné okysličování a fungování organismu nedostačující. Často tímto dechem dýcháme v případě, že jsme nervózní nebo máme strach. V těchto chvílích se náš dech zrychlí a vzduch v podstatě pouštíme pouze do této oblasti.
.
Dech můžeme ovlivňovat několika způsoby. Prvním je poloha těla. Například v józe existuje řada ásan, které podporují některý z dechů, ať už se jedná o dech břišní, hrudní a podklíčkový, nebo části plic v horizontálním směru, tzn. přední, boční a zadní.
Při cvičení není důležité, jak se daná část těla nafoukne, ale jestli si tu jednotlivou část jsme schopni uvědomit a jestli v ní cítíme vzduch. Proto dýcháme volně a nesnažíme se pojmout co nejvíce vzduchu.
Naše první zkušenost s dýcháním byla nejpřirozenější : správné dýchání je vrozené dýchání Dýchání je v dětství spontánní a neovlivněné. Děti dýchají přirozeně břichem. Určitě jste si již všimli, jak se bříško dítěte s každým nádechem zvětší .
.
Když rosteme a stáváme se stále vědomější sebe sama, můžeme ztratit spojení s tímto spontánním způsobem dýchání. Mnozí z nás, zapomenuvše dětský způsob dýchání, si zvyklo dýchat hrudí, což v praxi znamená udržovat břicho stažené .
Společnost a kultura nás ve způsobu dýchání může také ovlivnit. Mužům i ženám, všem nám je téměř neustále podsouvána vidina krásného, nevyhnutelně plochého břicha. Nebo jak kráčet s vypnutou hrudí. Tímto však brzdíme náš přirozený, vrozený způsob břišního dýchání .
Dokonce i emoce ovlivňují naše dýchání. Strach, úzkost, hněv a ostatní stresové pocity mohou nevědomě aktivovat hrudní dýchání, zabrzdit břišní dýchání a dokonce na moment i zadržet dech.
Dýchání břichem je prostě o tom, nechat břicho rozšířit se když vdechujeme. Když se břicho při nádechu nadýmá, necháváme prostor plicím, aby se více rozšířily. Střeva se pohybují mimo, nechávaje prostor plicím .
Břišní dýchání a hrudní dýchání mají bezprostřední vliv na naše zdraví. Hrudní dýchání na úkor břišního může zhoršit nemoc. Protože se při hrudním dýchání zapojuje sympatický nervový systém, může zpomalovat činnost trávicího traktu, způsobit nebo zhoršit kardiovaskulární problémy a zhoršovat spánek, odpočinek, relaxaci, či dokonce sex.
Zdravotní problémy které jsou umocňovány dýcháme-li převážně hrudním dýcháním :
  • například nemoci oběhového systému jako vysoký krevní tlak a nemoci koronárních artérií, respirační potíže jako astma, žaludeční problémy jako gastritida nebo vředy a životu nebezpečné nemoci jako rakovina a jiné chronické stavy, které západní medicína považuje za nevyléčitelné, zhoršuje i trávení. Peristaltika střev je přímo zpomalována dýcháme-li převážně hrudním dýcháním.
Ale přirozeným dýcháním můžeme zmírnit naše zdravotní problémy. Naučením se, resp. připomenutím si jak dýchat přirozeně prostřednictvím záměrného břišního dýchání.
Břišní dýchání spouští činnost parasympatického systému. Můžeme jím zlepšit:
  • náš spánek
  • trávení a koncentraci;
  • zpříjemnit si relaxaci;
  • zmírnit nepříjemné emoční stavy ;
  • zlepšit fungování kardiovaskulárního systému - prostě různé zdravotní problémy, které můžeme mít. Tento parasympatický stav umožňuje optimální a nezbytné podmínky pro léčení nemocí , protože stav úplného klidu a relaxace je nezbytný při léčení jakékoliv nemoci.
Břišní dýchání můžete praktikovat kdykoliv, kdekoliv, v jakékoliv poloze - sedíc, stojíc nebo v leže . Jednodušší to může být v posteli, po probuzení nebo předtím než jdete spát . Může to také usnadnit usínání. Zkoušejte to v jiném čase během dne, zatímco sedíte, stojíte nebo chodíte .
Začněte položením jedné ruky na hruď a druhé na vaše břicho, přesněji pod spodek vašeho břicha. Nejprve zlehka zkoumejte své dýchání. Dýchejte nosem, zatímco břicho se zlehka zvedá při nádechu a klesá při výdechu. Ideální je, pokud se břicho zvedá a klesá, ale pohyby hrudi budou minimální . Dýchejte pomalu a zlehka. Všímejte si napětí v procesu nádechu a výdechu.
Léčebný systém tradiční čínské medicíny a ajurvédy nabízí množství praktických prostředků pro učení se jako dýchat v souladu s přírodou : například qigong , tai či a jóga. Tyto systémy také nabízejí odbornější a speciální dýchací techniky , které mohou dále zlepšit a posílit naše zdraví .
Nezoufejte, když nedýcháte správně. V podstatě zde není žádné správné nebo nesprávné. Jednoduše si buďte vědomi, že různé metody a techniky mají různé účinky na náš tělesně - duševní stav. Všímejte si, jak dýcháte a jak se vaše dýchání mění při různých emocích. Jednoduše začněte jen pozorováním. Když si uvědomíte, že cítíte úzkost, jste ustaraní, ustrašení nebo zažíváte jiné nepříjemné emoce, pracujte s břišním dýcháním .
Všímejte si, jak dýcháte během různých aktivit během dne a experimentujte záměrně s břišním dýcháním, když si uvědomíte, že začínáte dýchat převážně hrudí. Využijte výhod volných chvil : zatímco čekáte, dokud se nezapne váš počítač, zatímco čekáte v řadě v obchodě, zatímco jezdíte na kole nebo jste v metru - zkoumejte své dýchání a experimentujte s ním. Břišní dýchání vám může například zpříjemnit dokonce i čekání v dopravní zácpě. Mějte na mysli věnovat se tomu během dne, i když jen na minutu nebo dvě.
zdroj:http://www.joga-online.cz.
.
Mnozí si třeba kladete otázku "jak na břišní dýchání". Můžete si vygooglovat videa s nácvikem správného dýchání a jednotlivých typů dýchání. Můžu vám dát ještě jednoduchou radu:
  • Buď vědomě nadechujte do břicha a kontrolujte si dýchání položením dlaní na břicho - nafukuje se vám jen bříško, hrudník maličko
  • Anebo si pomozte tímto způsobem: Lehněte si nebo rovně sedněte. Následně zaujměte tuto mudru, pozici prstů - spojte bříška palce a ukazováčku do kroužku, zbývající tři prsty nechte natažené a ruce položte do třísel palcovou stranou nahoru. V pomalém tempu nadechujte nosem a ještě pomaleji vydechujte. Budete dýchat jen břichem.
Moje rada je: buďte k sobě shovívaví. Snažte se být v pohodě. Nesuďte se. Takové myšlenky ovlivní vaše dýchání, vaši fyziologii a váš fyzický, mentální a emoční stav.
Na závěr ještě upozorňuji na nejběžnější chyby při dýchání. V první řadě to je nadměrné úsilí až křečovitost, poruchy plynulosti dechu, přílišná snaha, která zapříčiňuje špatné dýchání, dále neprůchodnost nosních dírek ( vyčistit si nos ), a následné dýchání ústy či nepravidelný rytmus dýchání.
Správné hluboké dýchání je jedním z nejlepších způsobů aktivace hlubokého stabilizačního systému. Vyžaduje ale naši trpělivost. Správně provedeným hlubokým nádechem můžeme navíc výborně protáhnout i břišní svaly.

pokračování téma:





 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Lukáš Lukáš | Web | 23. listopadu 2014 v 13:15 | Reagovat

Článek na mne udělal dobrý a doufám že i do budoucna dojem :)

2 Anna Anna | 24. listopadu 2014 v 8:20 | Reagovat

:-)

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya