CHOLESTEROL

6. června 2017 v 18:48 |  zdraví
Nemine týden, aby se v některém periodiku neobjevil další "zaručený" vědecký výzkum, prokazující, že a) potravina X, předem prohlašovaná za nezdravou, je zdravá, či b) potravina Y, oficiálními místy prohlašovaná za zdravou a bezpečnou, je ve skutečnosti skrytou metlou lidstva. Často jde o tentýž produkt.
Střídání "cyklů zdravosti a nezdravosti" je obvykle jen důsledkem marketingových válek potravinářských a průmyslových (či farmaceutických) odvětví. Kampaně typu nemoci šílených krav a ptačí chřipky, kdy je daná potravina démonizována coby možná příčina hrozící "pandemie", jsou extrémem - obvykle stačí prostá diskreditace "vědeckým výzkumem" (samozřejmě přes mnoho "kolen" financovaným výrobci "konkurenčního" jídla).

Abyste si udrželi zdravé srdce a cévy, snažte se udržet vysokou hladinu "hodného" cholesterolu a současně snížit hladinu triglyceridů. Recept, jak to udělat, je ale docela jednoduchý: většinou stačí se hýbat a vyhnout se požívání obilovin a cukru
.
.

Cholesterolová bomba


Ještě zajímavější, než krušné časy pro McDonald, je však jiná novinka z oblasti zdravého stravování. Medicínské "autority" náhle obrátily a přišly se "šokující" zprávou: vše, co nám v posledních zhruba čtyřiceti letech lékaři tvrdili o cholesterolu, je nesmysl. Důležité pro zdraví našeho srdce není prý konzumovat nízkotučné jogurty, hlídat si hladinu cholesterolu a "papkat" statiny a jiné drogy, ale světe div se - jíst co "nejnormálnější" jídlo, pokud možno co nejméně polotovarů a fastfoodů, a dost se hýbat.
Mimo mainstream byla samozřejmě tato "bomba" známá již léta. Dr. Joseph Mercola, lékař, který byl léta svými kolegy kritizován kvůli kontroverznímu, "pavědeckému" názoru na statiny a cholesterol, k tomu napsal text, který nyní čtenářům protiproudu přinášíme ve zkrácené verzi. Obsahuje řadu doporučení, která tak jako ta, jež obvykle propagujeme, jsou jednoduchá, avšak nikoli banální.
Joseph Mercola: Cholesterol je v tom nevinně
Po většinu minulého půlstoletí byl cholesterol "očerňován" jako nebezpečná látka a spolu s tuky byl prezentován jako v zásadě téměř "smrtící" součást naší potravy. To se konečně změní. Doporučení k omezení konzumace cholesterolu totiž zřejmě zmizí z letošního vydání Dietetických pravidel pro Američany, tedy "návodu na zdravou stravu", který pro své občany publikuje několik amerických vládních institucí každých pět let.
Už bylo načase. Ani šedesát let hojně financovaného výzkumu totiž nedokázalo souvislost mezi vysokou hladinou cholesterolu a chorobami srdce. A nejen to - nepoškozený přírodní cholesterol nejen že nezpůsobuje srdeční choroby, ale je jednou z nejdůležitějších molekul v našem těle. Je naprosto nezbytný například pro tvorbu buněk a vytváření stresových i pohlavních hormonů, ale třeba i pro tvorbu vitaminu D, klíčové látky pro každého, kdo se chce uzdravit a zdravý také zůstat.
Cholesterol je také důležitý pro zdraví mozku, pomáhá nám s utvářením vzpomínek. Nízká hladina HDL cholesterolu má nejspíš souvislost s Alzheimerovou nemocí a také je schopna spoluzpůsobit deprese, infarkty, násilnické chování a dokonce i sebevraždu.

Pozor na trans-tuky

V novém návrhu Dietetických pravidel však najdeme větu, že "cholesterol není potravinou, u níž by přílišná konzumace byla důvodem pro znepokojení". Jak si všímá novinář a specialista na medicínu, Larry Husten: Navrhovaná změna představuje nejdůležitější posun ve vědeckém pojetí cholesterolu a jeho účinků na organizmus za posledních několik desítek let."
Samozřejmě je nutno mít na paměti, že pokud cholesterol a nasycené mastné kyseliny zpracováváte smažením, pak vznikají velmi nebezpečné potraviny, jejichž konzumací zvýšíte riziko, že onemocníte rakovinou či chorobami srdce a oběhu. Takže - není dobré jíst cokoli. V každém případě stále platí, že takzvané trans-tuky jsou pro vaše zdraví horší než cukr. A ten není opravdu nic moc.

Prostě jezte normálně

Steve Nissen, předseda oddělení kardiovaskulární medicíny v nemocnici Cleveland Clinic, řekl USA Today: "Je to správné rozhodnutí. Ta dietetická pravidla jsou špatná. Jsou špatná už desítky let." Jeho slova opakoval i časopis Time, který napsal: "Při posledním zkoumání souvislostí tuků s různými smrtelnými nemocemi se ukázalo, že naše obvyklá pravidla vlastně vůbec neplatí. Návody, podle nichž máme snížit množství tuku, které každý den konzumujeme, neměly vůbec vzniknout."
Nízkotučné diety byly nejmódnější kolem roku 1977, ale podle nedávného průzkumu, který v časopise Otevřené srdce (Open Heart) publikoval tým pod vedením doktorky Zoe Harcombe, PhD, nebyl pro doporučení vynechat z jídelníčku tuky vůbec žádný vědecký podklad.
A co je horší, průmysl hotových jídel a fastfoodů nahrazuje tuky velkým množstvím cukru. Ačkoli dr. Harcombeová se nehrne do žádných doporučení přesné dávky tuků v naší dietě, říká, že její nejlepší rada zní: "prostě jezte opravdové jídlo". Musím říct, že je docela osvěžující konečně vidět podobný návod v mainstreamovém médiu. Časopis Time pokračuje:

Cukrová válka proti zdraví

"Čím méně je vaše strava plná chemicky upravených a 'předvařených' či konzervovaných jídel, tím více výživných látek, proteinů a karohydrátů do sebe vaše tělo vstřebá, a tím méně se budete muset zabývat specifickými stravovacími pravidly, která mohou, ale také nemusejí, být založena na vědeckých základech."
"Nízkotučné šílenství" vedlo k záplavě jídel a potravin, které slibují, že budou šetrné jak k vaší postavě, tak k srdci. Bohužel, nic není dále od pravdy, než tato tvrzení.
Po odstranění tuku je jídlo obvykle nacpáno cukry, aby lépe chutnalo. Je to právě tato taktika, která vedla k obrovskému nárůstu obezity, diabetu, srdečních chorob a jaterních potíží u nealkoholiků v posledních letech. Věc se má totiž tak, že naše tělo zpracovává fruktózu úplně stejně, jako alkohol, se stejnými ničivými následky pro játra.
Na rozdíl od glukózy, kterou dokáže pro svůj metabolismus využít doslova každá buňka našeho těla, fruktózu umějí zpracovat jedině játra, neboť pouze jejich buňky pro ni mají správný přenašeč. Typická dnešní dieta naší, západní civilizace je na fruktózu natolik bohatá, že svá játra poškozujeme úplně stejně pomocí fruktózy, jako pomocí jiných toxinů a alkoholu.
A škodlivé důsledky jdou ještě dál. Protože je celá hypotéza o cholesterolu špatná, znamená to také, že většina doporučených terapií - tedy nízkoučná dieta, dieta s nízkým obsahem cholesterolu a léky na snížení hladiny cholesterolu - nám ve skutečnosti spíše ubližují, než prospívají. Tak třeba léčba statiny, máme-li zmínit nejvýraznější příklad za všechny, je víceméně nebezpečná, drahá a miliony z nás změnila v "pacienty", kterým droga ničí zdraví.

Hodný a zlý cholesterol? Ne tak docela...

Kromě toho dnes již víme mnohem více o HDL a LDL cholesterolu (kterým se obvykle říká "dobrý" a "špatný") - a také to, že i samo dělení na "hodný" a "zlý" cholesterol je falešné. Záleží totiž na velikosti částic. LDL může podle toho být škodlivý, nebo neškodný.
Pokud jste si nechali měřit cholesterol, váš lékař pravděpodobně zjišťoval jakou máte hladinu cholesterlu celkem, plus jakou máte hladinu HDL a LDL cholesterolu a triglyceridů. Ale nyní už víme, že to nejsou spolehlivá data pro určení rizika kardiovaskulární choroby. Důležitější indikátor je takzvaný "počet LDL částic". Kromě toho je důležité:

1.
Podívat se, jaký máte poměr HDL cholesterolu k celkovému cholesterolu, protože nízký podíl HDL cholesterolu skutečně je spojen s kardiovaskulárními chorobami. K jeho zjištění stačí vydělit celkovou hladinu cholesterolu hladinou HDL cholesterolu. Ideálně by měl poměr být nad 24%.

2.
Podporovat zvyšování podílu HDL cholesterolu a naopak snižovat poměr triglyceridů. Vysoký poměr triglyceridů vzhledem k celkovému cholesterolu skutečně je velmi závažným faktorem, hrajícím roli při vzniku srdečních chorob. Kombinace nízké hladiny HDL cholesterolu a vysoké hladiny triglyceridů je pak ještě mnohem horší. Tento poměr je celkově pro zdraví vašeho srdce mnohem důležitější, než standardně zjišťovaný poměr dobrého a špatného cholesterolu. Existuje dokonce studie, která zjistila, že zkoumaní lidé s nejvyšším podílem triglyceridů vzhledem k HDL měli až šestnáctkrát vyšší riziko infarktu než ti s nejnižším poměrem těchto látek v těle.
Poměr obou látek vypočítáte samozřejmě snadno - prostě vydělíte triglyceridy HDL. Poměr by ideálně měl být menší než číslo dvě. Takže abyste si udrželi zdravé srdce a cévy, snažte se udržet vysokou hladinu "hodného" cholesterolu a současně snížit hladinu triglyceridů. Recept, jak to udělat, je ale docela jednoduchý: většinou stačí se hýbat a vyhnout se požívání obilovin a cukru.

.
.
Zde nemůžu opomenout připomínku, že úroveń stravování např. v USA a v Evropě nelze srovnávat. Zejména v Česku. Máme např. školní stravování - dle amerických i jiných cizích občanů žijících v Česku, na velmi vysoké úrovni. Totéž se dá říct o většině rodin - české ženy prostě doma vaří. Celosvětově mají potraviny nesrovnatelně horší kvalitu než tomu bylo dříve. Ale naše rodiny se převážně nestravují ve fast foodech, protože mají čerstvě uvařené jídlo doma.
Jiná záležitost je týkající se našeho zdravotnictví. Poznal někdo z pacientů lékaře, který by mu poradil jak si může alternativně sám upravit hladinu škodlivého cholesterolu ? Většinou hned předepisují statiny které mají velké nepříznivé vedlejší účinky. Znám případ, kdy praktický lékař 75letému pacientovi předepsal statiny, na přiloženém letáčku bylo výslovně napsáno "nedoporučuje se 70letým a starším pacientům". Lékař prý to komentoval slovy "to je v pořádku, na přiložených letáčcích se píše leccos"..... ?

.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Od počátku až do konce, musel poutník projít po
úzké cestě i když někdy vedla přes skály a dokonce i údolím smrti.
Přesto se dala vždy, byl-li poutník pozorný, rozpoznat od všech odboček
kvůli usnadnění cesty, které vždy vedly do záhubyJohn Bunya